De bib van Rotterdam
Toen ik op de middelbare school zat leerde ik graag in de trein. Het liefst reed ik naar Rotterdam omdat ze in de bibliotheek een soort telefoonboeken vol sportstatistieken hadden. Uit de VS. Honkbal.
​
Zo maakt ik mijn eigen 'dream-teams'... Niemand snapte dat. "Met spelers die je nooit had gezien op basis van alleen maar cijfers?" Ja en nee. Ik zie lang niet alleen cijfers. Ik zie gedrag. Richting. Opties. Kansen. Keuzes. Verbeter mogelijkheden. Uitdagingen. Kijk je naar of door het glas?
​
Als ik enthousiast vertelde over mijn 'dream-teams' kreeg ik vooral kritische blikken en bezorgde vragen. Vooral rond 1990 van mijn honkbalteam & coaches die tegelijk maar wat blij waren dat wij thuis een PC hadden waar ik een soort spreadsheet op had gemaakt om ook onze eigen statistieken bij te houden. Onze trainingen & opstellingen werden logischer en onze prestaties onmiskenbaar beter.
Pas veel later snapte ik dat het kwam omdat lang niet iedereen ziet wat ik zie. Nu is dat de basis van mijn vak. Ik doe niks anders dan toen, maar nu met producten en diensten op Internet. Kom maar eens meekijken.
Wie ben ik... en hoe dan?
Derk. Aangenaam. Vader van 3, honkballer, zeiler, motorrijder, BBQ-er... Ik hou van het leven en van mensen. Van het (keuze)gedrag van mensen vooral. Mensen zijn zo vreselijk heerlijk ingewikkeld voorspelbaar.
​
Tijdens en na mijn studie Voorlichting, Publiciteit en Informatie ben ik klant- en medewerkerstevredenheid gaan doen als bijbaan (+/- 1995). Onderzoeker dus. Ik interviewde mensen en/of analyseerde antwoorden & statistieken. Op basis daarvan schreef ik adviezen voor bv de Rabobank, Batavus en CMG. Mijn leidinggevenden en de klanten vonden mijn werk vaak erg goed. Leuk. Maar ik snapte niet echt waarom; was toch logisch? Kijk naar de cijfers...
​
Daarna (2000) ben ik naar Curaçao gegaan om 'het eiland van mijn vader' te leren kennen. Ik werkte al snel bij een marketingbureau. Dus maakte we de eerste websitejes. Collega's kwamen steeds vaker aan mijn bureau met vragen over indelingen van die websites, functies, zoekmachines en cijfertjes. Hits. Netscape Navigator. Ilse. Hyves. MSN. Ik begon te snappen dat ik iets kon en leuk vond wat anderen niet konden. En vaak al helemaal niet leuk vonden.
​
Terug in Nederland (2004) zocht en vond ik een 100% online baan. Bewust. Ik wilde niks anders meer. De wereld had zich naar mij gevormd! Hoe cool... ;-) Ik kwam bij een financiële vergelijkingssite terecht. Startpagina. Ilse Media. Sanoma. TMG. Wegener. Google. Ik kwam overal over de vloer en leerde heel erg veel. Mensen die mij begrepen! Ze bestonden... heerlijk.
​
Op 11 februari 2008 ben ik voor mezelf begonnen als ZZP-er. Eerst naast mijn werk, heel snel daarna 'full time'. 'Ik' werd 'we' en 'we' werden een online marketing bureau: CutTheWeb... Oeps. Ik was steeds minder 'met mijn vak' bezig. Ik was manager geworden; 'Derkteur' noemde ze me. Mentor. Werkgever. Coach. Motivator. Leuk; maar niet mijn vak. Dus heb ik mijn bureau verkocht. Maar: ik werk nog steeds veel en graag samen met dit bureau en mensen die er ooit hebben gewerkt.
​
Inmiddels participeer ik in een bureau op Curaçao: FromTheseClouds. En ik ben (weer) ZZP-er. Ik werk in Nederland én op Curaçao graag met en voor organisaties die doelgericht dingen willen bereiken op internet. Vaak missen ze de kennis en de mensen om het goed te doen, maar kennen ze hun eigen wereld uitstekend. Ik breng dat heel graag samen om vervolgens kansen te zoeken en pakken.
​
Daarom werk ik vrijwel altijd in een netwerk van professionals. Webbouwers. SEO of SEA specialisten. Social media strategen. Schrijvers. Merkbouwers. Ik zie mezelf als analist, strateeg, architect én aannemer. In die volgorde meestal ook. Soms ben ik motivator, vrijdenker, conceptdenker of zelfs een paar dagen adschrijver. Heerlijk ;-) Maar ik ga altijd over data. En nee: meten is niet meteen weten. Snappen wat je gemeten hebt, dat gebruiken, analyseren en toepassen; dat is pas 'weten'.
Niks meetbaar? Vast wel ;-) Maar als dat echt zo is; geen probleem. Vaak begin ik juist daar: dingen meetbaar maken en inzichten bieden. Dan komt alles vanzelf in beweging.
Wil je weten of ik jou kan helpen? Of heb je gewoon een vraag? Laat weten; ik help je graag verder. Neem gerust contact met me op.